Koncert: Musica sacra
Opis koncertu ze strony: filharmonia.bydgoszcz.pl.
27 lutego 2015 r. (piątek) Chór Akademicki UKW wystąpił w koncercie Musica sacra.
Wystąpili:
- Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej,
- Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy,
- Kerstin Behnke, dyrygent (Niemcy),
- Iwona Sobotka, sopran,
- Jarosław Bręk, baryton,
- Benedykt Odya, przygotowanie Chóru.
Usłyszeliśmy:
- Brahms - Ein deutsches Requiem op. 45.
Requiem niemieckie Johannesa Brahmsa jest jednym z najbardziej niezwykłych utworów religijnej muzyki żałobnej. Architektura tej kompozycji jest przykładem przemyślanej i kunsztownej symetrii. Tekst wyróżnia się oryginalnością, jest wręcz rewolucyjny jak na owe czasy. Muzyka jest pełna romantycznej mocy i głębi wyrazu, ze znaczącymi śladami barokowej tradycji. Już od pierwszego wykonania Requiem zachwyciło słuchaczy sal koncertowych nie tylko w krajach niemieckojęzycznych, ale na całym świecie. Tytuł "Niemieckie requiem" jest mylący, gdyż tekst niemiecki nie jest wersją łacińskiej "Missa pro defunctis"... Kompozytor zaczerpnął wszakże tekst z Biblii, ale sam dokonał zestawienia różnych jej wersetów. Nie ma więc żadnego związku z "klasycznym" katolickim pięcioczęściowym requiem, ani też z jego protestanckim odpowiednikiem. Słowo niemieckie w tytule odnosi się wyłącznie do zastosowanego języka. Ein deutsches Requiem nie jest kompozycją mszalną ani w formie, ani w treści - skupia się na żałobnikach, opłakujących tu, na ziemi swoich zmarłych. To dla nich kompozytor napisał swe dzieło, aby nieść pocieszenie. Brahms ofiarowuje swoim słuchaczom nadzieję i ukojenie. Niemieckie Requiem jest nie tylko największym, lecz również najważniejszym utworem w kompozytorskim dorobku Brahmsa. Na podium dyrygenckim stanie Kerstin Behnke, pianistka oraz absolwentka dyrygentury szkoły wyższej w Belinie. Już w czasie studiów przewodziła licznym przedstawieniom operowym i musicalowym. Po zakończeniu studiów była gościnnym dyrygentem symfoników brandenburskich. Od 2002 kieruje chórem Berliner Cappella, z którym wspólnie koncertowała m.in. z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej. Artystka za najważniejszy cel swej pracy uważa systematyczne poszerzanie repertuaru o dzieła wielu kompozytorów z różnych epok.
Fot. A. Obiała